Listy umiejętności językowych dla poszczególnych poziomów.
 
Poziom A1
 
Słucham i rozumiem
Potrafię zrozumieć kierowane do mnie słowa powitania i pożegnania.
Potrafię zrozumieć podstawowe zwroty grzecznościowe.
Potrafię zrozumieć i wykonać proste polecenia.
Potrafię zrozumieć proste pytania dotyczące osób (wiek, adres, zainteresowania itp.)
Potrafię zrozumieć proste pytania dotyczące mojego otoczenia (dom, szkoła, uczelnia itp.)
Potrafię zrozumieć podstawowe pytania oraz informacje na temat usytuowania jakiegoś przedmiotu.
Potrafię zrozumieć najprostsze pytania i informacje na temat możliwości dotarcia do jakiegoś miejsca.
Potrafię zrozumieć pytania i informacje dotyczące ilości, czasu, ceny.
 Czytam i rozumiem
Potrafię zrozumieć bardo krótkie, proste teksty, wychwytując znane mi słowa, wyrażenia i nazwy.
Potrafię zrozumieć treść krótkich, prostych pocztówek.
Potrafię zrozumieć krótkie polecenia pisemne (w podręczniku, programie komputerowym itp.).
Potrafię zrozumieć wysłane do mnie krótkie wiadomości (SMS, e-mail).
Potrafię zrozumieć proste formularze dotyczące moich danych osobowych.
Potrafię zrozumieć ogólną treść prostych materiałów informacyjnych, zwłaszcza, gdy towarzyszą mi ilustracje.
Potrafię zrozumieć proste podpisy pod zdjęciami i ilustracjami.
Mówię - porozumiewam się
Potrafię przywitać i pożegnać się.
Potrafię posługiwać się podstawowymi zwrotami grzecznościowymi.
Potrafię zadawać proste pytania dotyczące osób i odpowiadać na nie (imię, wiek, adres itp.)
Potrafię zadawać proste pytania dotyczące mojego otoczenia i odpowiadać na nie ( dom, szkoła, uczelnia itp.)
Potrafię w prosty sposób zapytać o czas, ilość, cenę i udzielić prostej odpowiedzi na podobne pytania.
Potrafię uzyskać informacje i udzielić w prosty sposób wskazówek dotyczących możliwości dotarcia do określonego miejsca.
Potrafię składać propozycje i reagować na nie ( akceptacja lub odmowa), używając prostych słów.
Potrafię wydawać proste polecenia
Mówię - samodzielnie wypowiadam się
Potrafię przedstawić i opisać siebie oraz bliskie mi osoby ( imię, nazwisko, wiek, narodowość itp.)
Potrafię opowiedzieć w kilku zdaniach o codziennych czynnościach, określając czas ich wykonania.
Potrafię opisać przedmioty ( wielkość, kolor itp.)
Potrafię opisać w prosty sposób miejsca ( dom, szkoła, uczelnia itp.)
Potrafię opowiedzieć krótko o wypoczynku.
Potrafię opisać w prosty sposób pogodę.
Potrafię określić miejsca znajdowania się osób i przedmiotów.
Piszę
Potrafię wypełnić prosty formularz ( imię i nazwisko, data urodzenia, adres zamieszkania, obywatelstwo itp.)
Potrafię krótko opisać w liście siebie, rodzinę, szkołę, uczelnię, zainteresowania itp.
Potrafię opisać w liście mój dzień.
Potrafię napisać krótką wiadomość (SMS, e-mail), o tym, co robię i gdzie jestem
Potrafię napisać pozdrowienia z wakacji
Potrafię napisać życzenia (świąteczne, urodzinowe itp.).
Szczegółowe informacje

Poziom A2
Słucham i rozumiem
Potrafię zrozumieć proste, krótkie rozmowy, dotyczące życia codziennego.
Potrafię określić temat toczonej w mojej obecności prostej dyskusji.
Potrafię zrozumieć znane mi zwroty i wyrażenia w dłuższych wypowiedziach.
Potrafię zrozumieć wystarczająco dużo, by radzić sobie w podstawowych sytuacjach życia codziennego.
Potrafię zrozumieć główne informacje podawane w wiadomościach telewizyjnych, jeżeli towarzyszy im materiał wizualny.
Potrafię zrozumieć pytania i informacje adresowane do mnie w miejscach publicznych.
Potrafię zrozumieć najważniejsze informacje i proste pytania w rozmowie telefonicznej.
Czytam i rozumiem
Potrafię zrozumieć krótkie, proste teksty zawierające znane mi słownictwo oraz słowa o znaczeniu międzynarodowym.
Potrafię zrozumieć krótkie proste listy prywatne.
Potrafię zrozumieć proste listy formalne.
Potrafię zrozumieć typowe teksty użytkowe (jadłospis, rozkład jazdy, prospekty reklamowe itp.), by wyszukać potrzebne mi informacje.
Potrafię zrozumieć krótkie artykuły prasowe.
Potrafię zrozumieć proste ogłoszenia w prasie.
Potrafię zrozumieć proste instrukcje obsługi urządzeń codziennego użytku.
Potrafię dotrzeć w Internecie do prostej informacji na znany mi temat.
Mówię - porozumiewam się
Potrafię porozumiewać się w typowych sytuacjach z życia codziennego (np. w sklepie, na poczcie).
Potrafię używać zwrotów grzecznościowych, aby przeprosić lub zaprosić rozmówcę,
Potrafię złożyć życzenia okolicznościowe.
Potrafię zamówić posiłek np. w restauracji.
Potrafię uzyskać podstawowe informacje podczas podróży.
Potrafię umówić się na spotkanie (np. ustalić czas, miejsce, rodzaj zajęć).
Potrafię przeprowadzić krótką rozmowę na znany mi temat.
Potrafię w prosty sposób rozmawiać o upodobaniach swoich, innych osób.
Mówię - samodzielnie wypowiadam się
Potrafię opowiedzieć o sobie, swojej rodzinie, znajomych.
Potrafię opowiedzieć w kilku zdaniach o tym, co widzę, np. na zdjęciu, rysunku.
Potrafię opowiedzieć ogólnie o swoich zainteresowaniach i ulubionych zajęciach.
Potrafię opisać życie codzienne swojego otoczenia np. miasto, szkołę, uczelnię.
Potrafię opowiedzieć o swoim samopoczuciu i wyjaśnić, co mi dolega.
Potrafię przedstawić krótkie proste opisy zdarzeń i czynności (np. spotkania, wycieczkę) oraz opowiedzieć krótką historyjkę.
Piszę
Potrafię napisać zaproszenie.
Potrafię napisać podziękowanie.
Potrafię opisać w liście swoje upodobania/hobby.
Potrafię opisać w liście drogę z dworca/lotniska do mojego domu.
Potrafię poprosić w liście o informacje.
Potrafię krótko opisać wygląd i zainteresowania innych ludzi.
Potrafię krótko opisać przedmioty, miejsca i zdarzenia.
Potrafię napisać krótką ulotkę informacyjną.
Potrafię wypełnić formularze ( wykształcenie, praca, zainteresowania itp.).
Szczegółowe informacje

Poziom B1
 
Słucham i rozumiem
Potrafię śledzić tok rozmowy, dotyczącej zagadnień życia codziennego.
Potrafię zrozumieć informacje o faktach z życia codziennego oraz szczegóły przekazywane na ich temat.
Potrafię zrozumieć główne myśli zawarte w wypowiedziach na znany mi temat.
Potrafię zrozumieć główne wątki wiadomości radiowych i telewizyjnych.
Potrafię zrozumieć filmy, w których dialogi są prowadzone prostym językiem a materiał wizualny ułatwia zrozumienie akcji.
Potrafię zrozumieć proste informacje techniczne.
Potrafię zrozumieć szczegółowe polecenia.
Potrafię zrozumieć gdy ktoś wyraża opinię na jakiś temat.
Potrafię zrozumieć gdy ktoś mówi o swoich uczuciach.
Czytam i rozumiem
Potrafię wyszukać potrzebne mi informacje w tekstach codziennego użytku ( np. w listach i dokumentach urzędowych, broszurach).
Potrafię zrozumieć opisy zdarzeń, uczucia i życzenia zawarte w listach prywatnych.
Potrafię rozpoznać podstawowe tezy dłuższego artykułu prasowego na znany mi temat.
Potrafię określić, co w tekście jest faktem, a co opinią autora.
Potrafię zrozumieć akcję jasno napisanego opowiadania.
Potrafię zrozumieć sens instrukcji obsługi.
Potrafię odgadnąć z kontekstu znaczenie nieznanych mi słów.
Mówię - porozumiewam się
Potrafię negocjować w sytuacjach życia codziennego.
Potrafię uzyskiwać bardziej szczegółowe informacje na interesujące mnie tematy.
Potrafię wyrazić, jak się czuję i zapytać innych o samopoczucie.
Potrafię porozumieć się w większości sytuacji w podróży.
Potrafię przeprowadzić nie trudną rozmowę przez telefon.
Potrafię pytać o opinię i wyrażać własne poglądy o rozmowach ze znajomymi.
Potrafię poprosić o powtórzenie, objaśnienie lub sprecyzowanie wypowiedzi.
Potrafię wyrazić typowe uczucia (np. zaskoczenie, szczęście).
Potrafię wziąć udział w dyskusji, mimo trudności w formułowaniu myśli ,intencji, odczuć.
Mówię-samodzielnie wypowiadam się
Potrafię wyrazić w prosty sposób swoje uczucia, przeżycia, wrażenia (np. z filmu, koncertu, książki itp.)
Potrafię w prosty sposób skomentować codzienne wydarzenia.
Potrafię opisywać zdarzenia prawdziwe lub fikcyjne.
Potrafię zrelacjonować treść książki, filmu.
Potrafię wyrazić poglądy i opinie.
Potrafię krótko uzasadnić swoje zdanie.
Potrafię udzielić rady i uzasadnić ją.
Potrafię przytoczyć, po kolei i za pomocą słów z tekstu, treść przeczytanych fragmentów.
Piszę
Potrafię w liście prywatnym opisać moje przeżycia i wrażenia (film, koncert, książki itp.)
Potrafię opisać treść książki/filmu.
Potrafię krótko uzasadnić własne zdanie.
Potrafię opisać wydarzenia z własnego życia.
Potrafię w liście prywatnym zapytać o nowiny lub opinię.
Potrafię w liście prywatnym udzielić rady.
Potrafię napisać prosty list formalny do różnych instytucji.
Potrafię napisać ogłoszenie do prasy.
Potrafię napisać swój życiorys.
Szczegółowe informacje

Poziom B2
Słucham i rozumiem
Potrafię zrozumieć wypowiedzi dotyczące znanych mi oraz nowych faktów, związanych z życiem prywatnym, szkołą, uczelnią.
Potrafię zrozumieć ogólny tok długich wypowiedzi i wystąpień na znane mi tematy, nawet wtedy, gdy są formułowane trudnym językiem.
Potrafię zrozumieć główne tezy złożonych wypowiedzi na różne tematy.
Potrafię zrozumieć dyskusję prowadzoną przez rodzinnych użytkowników języka.
Potrafię zrozumieć większość filmów, programów telewizyjnych i audycji radiowych.
Potrafię zrozumieć szczegółowo, co ktoś do mnie mówi, nawet w hałaśliwym otoczeniu.
Czytam i rozumiem
Potrafię swobodnie czytać rozmaite teksty.
Potrafię znaleźć potrzebne informacje w różnych źródłach.
Potrafię zrozumieć specjalistyczne artykuły z różnych dziedzin, jeżeli mogę sprawdzić w słowniku znaczenie nieznanych terminów.
Potrafię zrozumieć artykuły dotyczące współczesnych problemów w których autorzy wyrażają określone poglądy.
Potrafię czytać współczesne teksty literackie pisane prozą (np. nowele, krótkie powieści), rozumiejąc przebieg akcji i motywacje bohaterów.
Mówię - porozumiewam się
Potrafię prowadzić dłuższe konwersacje na ogólne tematy, nawet w hałaśliwym otoczeniu.
Potrafię prowadzić spontaniczną rozmowę z rodzimymi użytkownikami języka, bezpośrednio lub przez telefon.
Potrafię wyrażać pragnienia i zamierzenia.
Potrafię wyrażać emocje w określonych sytuacjach życiowych i pytać o nie innych.
Potrafię wyrażać opinie, uzasadniać je i bronić swoich poglądów.
Potrafię przeprowadzać wywiady na interesujące mnie tematy.
Mówię - samodzielnie wypowiadam się
Potrafię jasno i szczegółowo wypowiadać się na tematy związane z moimi zainteresowaniami.
Potrafię wygłaszać referaty na najbardziej ogólne tematy, zachowując płynność i przejrzystość wypowiedzi.
Potrafię przedstawić swój punkt widzenia na temat bieżących wydarzeń.
Potrafię przedstawić zalety i wady różnych rozwiązań odpowiednio je uzasadniając.
Potrafię przedstawić przejrzyste i uporządkowane opisy oraz prezentacje.
Piszę
Potrafię napisać dłuższy tekst na temat związany z moimi zainteresowaniami.
Potrafię napisać sprawozdanie
Potrafię napisać referat.
Potrafię napisać rozprawkę, rozważając argumenty za i przeciw.
Potrafię napisać streszczenie artykułu.
Potrafię napisać recenzję filmu/książki.
Potrafię napisać list do prasy po przeczytaniu artykułu.
Potrafię opisać rzeczywiste i fikcyjne wydarzenia.
Potrafię wyrazić moje uczucia/poglądy w liście prywatnym.
Szczegółowe informacje

Poziom C1
Słucham i rozumiem
Potrafię zrozumieć ożywioną rozmowę między rodzimymi użytkownikami języka.
Potrafię zrozumieć większość skomplikowanych wykładów, debat i dyskusji.
Potrafię zrozumieć dłuższe wystąpienia nawet wtedy, gdy ich struktura nie jest przejrzysta, a związki między poszczególnymi wątkami nie są jasno wyrażone.
Potrafię zrozumieć skomplikowane informacje techniczne.
Potrafię zrozumieć większość słyszanych nagrań oraz określić wzajemny stosunek i postawy rozmówców.
Potrafię zrozumieć wiele wyrażeń idiomatycznych.
Czytam i rozumiem
Potrafię zrozumieć szczegółowo długie i skomplikowane teksty na różne tematy, pod warunkiem możliwości ponownego przeczytania trudniejszych fragmentów.
Potrafię określić stanowisko autora oraz przedstawione opinie, również wówczas, gdy nie są przedstawione wprost.
Potrafię zrozumieć wszelką korespondencję, korzystając czasem ze słownika.
Potrafię zrozumieć długie teksty literackie o zróżnicowanym stylu napisane prozą.
Potrafię zrozumieć długie instrukcje techniczne z różnych dziedzin.
Mówię - porozumiewam się
Potrafię porozumieć się swobodnie i spontanicznie w nowych sytuacjach.
Potrafię przeprowadzić rozmowę na tematy abstrakcyjne i bliżej mi nieznane.
Potrafię swobodnie wyrażać moje myśli, odczucia oraz nawiązywać do wypowiedzi rozmówców.
Potrafię elastycznie i efektywnie używać języka w celach towarzyskich w szkole, w pracy.
Potrafię stosować aluzje i żartować.
Mówię - samodzielnie wypowiadam się
Potrafię wypowiadać się na tematy ogólne związane z kształceniem, pracą lub praktyką.
Potrafię wyraźnie i szczegółowo przedstawić dowolnie wybrany temat, zachowując strukturę wypowiedzi.
Potrafię skomentować wypowiedź na dowolnie wybrany temat (przedstawić własne uzasadnienie i podać odpowiednie przykłady).
Potrafię szczegółowo opisywać swoje doświadczenia, przeżycia i reakcje.
Potrafię dostosować słownictwo i styl do odbiorcy wypowiedzi.
Potrafię tworzyć staranne wypowiedzi (np. wykład, odczyt, referat), poparte stosownymi wnioskami.
Piszę
Potrafię wypowiedzieć się pisemnie na tematy ogólne związane z kształceniem, pracą lub praktyką.
Potrafię kompleksowo przedstawić dowolnie wybrany temat, zwracając uwagę na strukturę wypowiedzi.
Potrafię napisać komentarz na podany temat, prezentując różne stanowiska i własne uzasadnienia.
Potrafię napisać streszczenie tekstów specjalistycznych i literackich.
Potrafię napisać list formalny, zachowując właściwe formy (np. zażalenie).
Potrafię napisać poprawny tekst, dostosowując słownictwo do adresata/czytelnika/tematu.
Szczegółowe informacje

Poziom C2
Słucham i rozumiem
Potrafię zrozumieć wykłady i prezentacje na tematy specjalistyczne.
Potrafię zrozumieć rozmówcę, bez względu na szybkość wypowiedzi pod warunkiem, że mam możliwość przyzwyczajenia się do nietypowego akcentu lub dialektu.
Potrafię zrozumieć subtelności znaczeniowe (np. ironię).
Potrafię zrozumieć wszelkie usłyszane zwroty idiomatyczne.
Potrafię zrozumieć wszelkie wypowiedzi i informacje usłyszane w mediach
Czytam i rozumiem
Potrafię zrozumieć i krytycznie interpretować wszelkie formy języka pisanego, W tym teksty o dużym stopniu abstrakcji, o złożonej strukturze oraz teksty literackie (również poezję i dramat).
Potrafię zrozumieć znaczenia nawet wtedy, gdy nie są wyrażane wprost.
Potrafię wyczuć w tekście ironię.
Potrafię zrozumieć zastosowaną grę słów.
Potrafię zrozumieć wszelkie zwroty idiomatyczne.
Potrafię zrozumieć teksty pisane dialektem.
Mówię - porozumiewam się
Potrafię uczestniczyć bez wysiłku we wszystkich rozmowach i dyskusjach, również tych, które dotyczą tematów specjalistycznych.
Potrafię dostosować styl do charakteru rozmowy (dyskusji).
Potrafię stosować wyrażenie idiomatyczne i potoczne.
Potrafię wyrażać precyzyjnie niuanse znaczeniowe (np. ironię).
Potrafię w przypadku braku zrozumienia przez rozmówcę umiejętnie przeformułować wypowiedź.
Mówię - samodzielnie wypowiadam się
Potrafię przedstawić klarowne, płynne opisy przeżyć i doświadczeń.
Potrafię wyraźnie i szczegółowo opisywać złożone zagadnienia, np. problemy współczesnego świata.
Potrafię płynnie wygłaszać oświadczenia na forum publicznym, odpowiednio akcentując i używając właściwej intonacji.
Potrafię wypowiadać się na kontrowersyjne tematy.
Potrafię doradzać i rozstrzygać w kwestiach złożonych w zakresie posiadanych kompetencji (np. zagadnienia prawne lub finansowe).
Piszę
Potrafię pisać poprawnie zbudowane i logiczne teksty na złożone tematy (np. sprawozdania, artykuły).
Potrafię przedstawić szczegółowo poglądy innych osób, informacje i fakty oraz je oceniać.
Potrafię napisać recenzje tekstów specjalistycznych i literackich.
Potrafię napisać dłuższe listy formalne do różnych instytucji (np. podanie, oferty, wnioski).
Potrafię pisać różne teksty, zachowując odpowiedni styl.

Copyright © Politechnika Częstochowska. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Logo Politechnika Częstochowska uczelnią dostępnąPolitechnika Częstochowska uczelnią dostępną.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Logo Fundusze EuropejskieFlaga PolskiLogo Narodowego Centrum Badań i RozwojuFlage Unii Europejskiej

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Więcej o plikach cookies i o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w Informacje o cookies.

Zapisano